fbpx

Van ondernemende studenten tot ervaren ondernemers

20 juni 2018

25 jaar waren ze en zonder enige ervaring met ondernemen richtten ze samen het bedrijf MijnStudent op. Het is 2008 als drie vrienden, Joren Harmanny, Jochem Oldenbroek en Gerhard te Velde naar de Kamer van Koophandel fietsen en het eerste studentenklusbedrijf van Nederland starten. Nu, tien jaar later, zijn de ondernemende mannen geen studenten meer maar ervaren ondernemers, elk met een florerend bedrijf. In dit interview leest u hoe het de drie heren verging nadat ze als compagnons van MijnStudent uit elkaar gingen, wat ze leerden en hoe zij met hun bedrijven impact maken op de wereld om hen heen.

 

Jochem, wat zijn jouw herinneringen aan de begintijd van MijnStudent?
“Als een bijzonder leerzame tijd. Toen Gerhard, Joren en ik begonnen zijn we als echte ‘jonge honden’ aan de slag gegaan. Hongerig, op zoek naar succes en helemaal ‘high’ van de kick onze eigen toko op te zetten. De typisch ‘start-up’ sfeer hing ook bij MijnStudent en we hebben bijzonder hard gewerkt, veel gelachen en heel, heel veel fouten gemaakt. Alle lessen die we daaruit hebben geleerd gebruiken we nu denk ik nog steeds in onze eigen ondernemingen.”

Hoe kijk jij terug op je tijd bij MijnStudent Joren?
“Het was keihard werken, ontdekken en avonturieren. Heel vaak onderuit gaan om zo heel snel te leren. Echt een heftige tijd en we betaalden onszelf zo goed als niks. Het was ook wel ontzettend gezellig om samen met studenten na het werk een biertje te drinken. Of twee 🙂 En de feestjes waren ook niet slecht, hé? We brachten ook veel meer tijd met elkaar (als ondernemers) door dan met onze partners of vrienden. Dat kan gezellig zijn, maar dat kon ook wel eens knetteren. En vrienden en familie waren er ook niet altijd blij mee. Je leert elkaar en jezelf dus ook echt ontzettend goed kennen. Dat vond ik ook wel eens heel confronterend. Gelukkig zijn we altijd vrienden gebleven en dat vind ik zelf nog steeds het mooiste wat we bereikt hebben. We gingen er als vrienden in en we kwamen er als vrienden uit.”

En Gerhard, hoe heb jij het beleefd?
“Wat mij vooral is bijgebleven is hoe we, zonder dat we het heel erg doorhadden, complementair aan elkaar waren. Joren was goed in het bouwen van de organisatie, de achterkant zoals administratie, ICT en juridische zaken en het vormen van een goede strategie. Jochem was toen al een heel goede manager die mensen geweldig kon motiveren en die ook een scherp oog had voor kwaliteit en klantgerichtheid. Ik was de gedreven salesman die overal binnenkwam en omzet ophaalde bij klanten die het mij gunden. Een perfecte combinatie van skills dus, zonder dat we elkaar er bewust op uitgezocht hadden.”
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het allemaal rozengeur en maneschijn was. We waren jong, onbezonnen en als je zo intensief samenwerkt is het onvermijdelijk dat je soms met elkaar clasht. Ik heb Joren en Jochem regelmatig (onbewust) het bloed onder de nagels vandaan gehaald als ik weer eens een nieuw plan had of niet het geduld had naar hen te luisteren. Gelukkig schakelden we al snel een externe coach in die ons als team sterker maakte en meer begrip en inzicht creëerde in de verschillen, zodat we elkaar konden versterken in plaats van bevechten.

fotoshoot van de oprichters van Mijnstudent
Eerste officiële fotoshoot met de heren in het Wilhelminapark in Utrecht Fotocredit: Azarja Harmanny

Wat heb je geleerd van die tijd, en de jaren erna? Hoe kijk je terug op 10 jaar ondernemerschap?
Jochem: “Ik heb geleerd hoe waardevol het is om tijdig te investeren en uit te besteden, je snel mensen om je heen moet verzamelen die slimmer zijn dan jij en hoe waardevol het is om een team the hebben dat dezelfde waarden deelt als jij. Tot slot was een belangrijke les dat feedback tijdig en vaak gevraagd moet worden aan elkaar. Zo slagen projecten sneller en leer je je ego parkeren ten faveure van persoonlijke groei. Verder is er denk ik niets gegaan zoals verwacht, behalve dat Gerhard vanaf jaar 1 dag 1 tot nu toe een absolute verbinder & netwerker is gebleken en gebleven.”

Gerhard: “Als ik nu terugkijk zou ik willen dat ik een aantal stappen had overgeslagen. Zo hebben we de eerste anderhalf jaar ontzettend veel tijd gestoken in klanten die achteraf verliesgevend waren. We hadden bijvoorbeeld 160 klanten die een SchoonmaakStudent van ons hadden voor €15 inclusief 19% BTW. Daar maakten we €0,10 cent winst per uur op. Toen leek het een goed idee om op deze manier binnen te komen bij klanten, maar achteraf zou ik het nooit meer doen. Nu ik ook andere (onder andere startende) ondernemers coach, hamer ik er altijd op dat het verdienmodel van je bedrijf vanaf dag één moet kloppen. Je mag best een tijd verlies draaien in het begin, maar dan moet het een van tevoren ingecalculeerd verlies zijn. Een andere stap die ik nooit meer zal zetten is het laten bouwen van maatwerksoftware. We hebben dit een aantal keer gedaan en telkens was dit -net als bij de overheid – drie keer duurder dan begroot, kwam het veel later dan gepland klaar en deed het niet wat we uiteindelijk nodig hadden. Natuurlijk was het niet alleen maar kommer en kwel 🙂 Iets moois dat ik geleerd heb is de onschatbare waarde van goede teamleden om je heen. Wij noemen dat A-players, dit zijn medewerkers die zo goed zijn dat ze je keer op keer verrassen met extra meerwaarde, ook als je er niet om vraagt.”

Joren: “De afgelopen 10 jaar heb ik geleerd wat vriendschap is, integriteit is en wat een vervullende loopbaan inhoudt. MijnStudent was, en Eager People is, enorm goed op weg om iets moois neer te zetten waar mensen precies dat vinden. Iets dat blijft. We hebben zoveel mensen aan werk geholpen, dat is echt waardevol! In mijn ogen zijn bedrijven er voor de mensen, en niet andersom. Dus ik wens iedere ondernemer toe dat ie een hele mooie bijdrage mag leveren aan de mensen om ons heen en aan de planeet waarop we leven.”

1-jarig bestaan mijn student
Borrel ter ere van het 1-jarig bestaan aan de Jacobijnenstraat 2 in Utrecht

Welke momenten zijn het mooist en het pijnlijkst geweest?
Joren: “Dat zijn er heel veel! Leuk was toen we voor het eerst op televisie kwamen (bij ome Jort in de BV, of bij (klein maar fijn) Martijn Krabbé). Ook heel leuk was ons eerste sollicitatie-gesprek, met z’n vieren op een terrasje. Één (van de vier) was onze eerste officiële werknemer: Hidde. De andere drie waren wij als ondernemers. Dat doe je natuurlijk nooit weer op die manier, maar toen leek het allemaal heel logisch om met z’n drieën een sollicitatiegesprek te voeren met één mogelijke oproepkracht. Werd wel later één van onze trouwste werknemers, dus zo’n gek idee was het misschien toch niet :-)”

“Minder leuk was toen er een factuur van het schoonmaak- en glazenwassers pensioenfonds op de deurmat lag. Wat moeten we daar nou mee als studentenklusbedrijf? Of toen de inspectie SZW op de stoep stond en ons als criminelen behandelde terwijl we altijd naar eer en geweten hadden gehandeld. De rechtszaak die daarop volgde (en we gewonnen hebben) was echt slopend. Mede dankzij onze onervarenheid als ondernemers, maar ook vanwege het Nederlandse oerwoud aan regeltjes hebben we in die tijd echt wel eens een paar nachtjes wakker gelegen. Maar goed, we hebben het overleeft allemaal en er natuurlijk vreselijk veel van geleerd.”

Gerhard: “Een pijnlijk momentje was het sluiten van de vestiging in Zwolle. We maakten daar wel winst maar niet genoeg om de energie en tijd die er in ging te rechtvaardigen. Het afscheid van Jochem en later van Joren was zeker ook niet leuk. Maar voor mij persoonlijk was de tijd die daarna aanbrak, vanaf april 2014, het zwaarst. Van mijn vertrouwde rol als commercieel directeur, had ik nu ineens in een allround functie waarin alle rollen bij elkaar kwamen. Ik moest niet alleen voor voldoende omzet zorgen, maar ook over de strategie nadenken en alle medewerkers aansturen. Het heeft me heel wat slapeloze nachten gekost voor ik op het niveau was waar ik nu ben.

Wat een grote kick was voor ons, was onze eerste grote zakelijke klus, bij het Bartholomeus Gasthuis. Robby Spreeuw was daar de manager en we mochten 200 verhuisbewegingen doen. Een monsterklus en het ging nog goed ook! Een andere mooie herinnering is een personeelsfeestje dat we hielden in 2012. We stonden daar met de studenten die voor ons werkten te borrelen en bbq-en aan de Oudegracht. Ineens kwam een delegatie van de studenten die voor ons werkten met een cadeau de trap naar de werf af. We kregen die avond een globe waar je drank in kan doen van onze studenten. Ik was echt ontroert dat ze dit helemaal zelf geregeld hadden en ons blijkbaar zo’n toffe werkgever vonden dat ze een cadeau wilden bieden.”

Eager people aanwezig bij "Bij ons in de BV"
MijnStudent mocht het concept studentenklusbedrijf pitchen bij Jort Kelder in het programma “Bij ons in de BV”

Jochem: “Voor mij was het pijnlijkste moment toen ik afscheid moest nemen van MijnStudent. Na drie jaar besloot ik mij te gaan richten op een hele andere industrie (de sport). Daar is wel een traantje om gelaten. Er zijn bijzonder veel mooie moment waar ik op kan terugblikken. Van gruwelijk uitgelopen tuinklussen als TuinStudent tot een tv-optreden bij Jort Kelder en behoorlijk beschonken bedrijfsfeestjes. Ook mooi dat we bijna een keer een restaurant uit zijn getrapt omdat ik zo nodig moest armpje drukken met Jan-Willem.”

Hoe kijk je naar de toekomst, als ondernemer? Wat heeft de komende 10 jaar voor jou in petto?
Joren: “Blijven ondernemen. Toen ik ooit milieuwetenschappen ging studeren belandde ik in een vrij idealistische omgeving, waarin we allerlei problematiek onder de loep hielden. We keken ook naar grote foute bedrijven die de wereld om zich heen rücksichtslos aan het verwoesten waren. Dat heeft me doen beseffen: ik wil onderdeel zijn van de oplossing, niet van het probleem. Ook met mijn bedrijf. Niet dat we met MijnStudent geen goede dingen deden. Maar ik wilde me actiever inspannen om urgente problematiek aan te pakken. Daarom zet ik me met Groenpand in voor het versnellen van de duurzame energierevolutie in Nederland (en daarmee o.a. het tegengaan van klimaatverandering). Onze missie is om Nederlandse panden van energieconsumenten om te bouwen naar energieproducenten. Denk aan isolatie, zonnepanelen en een warmtepomp. We hebben al heel wat huizen en kantoren van het gas afgeholpen. Dat vind ik nog steeds ontzettend gaaf: om erbij te staan als de gaskraan echt dichtgedraaid wordt en het zegel erop gaat, of als de elektriciteitsmeter de andere kant op draait omdat er een energieoverschot is. Echt heel vet!” @Gerhard: “Ga zo door en geniet er nog meer van dan je al doet 🙂 Van harte gefeliciteerd met jullie 10-jarig bestaan, kijk terug en geniet van al het moois dat je bereikt hebt! Die champagne die we 10 jaar geleden zouden opentrekken: ik hoop dat deze week de kurk er eindelijk af mag!

Opening van de vestiging in zwolle
De feestelijke opening van vestiging Zwolle met een wethouder, Arnaud Scheepstra en Joren, Jochem en Gerhard

Jochem: “Voorlopig een avontuur van enkele jaren in Zweden als hoofd marketing van Eleiko, om daarna terug te keren naar Nederland en verder te bouwen aan mijn huidige onderneming: UnScared in Utrecht. En daarbij hoop ik nog vaak aan te sluiten bij de ondernemersclub Groeivoer die Gerhard heeft opgezet en waar ook Joren deel van uitmaakt!”

Gerhard: “Voor mij draait alles om het maken van een positieve impact op de levens van mensen. Dat kan voor individuen, teams en organisaties zijn. Mijn droom is een wereld vol “eager” mensen die met plezier naar hun werk gaan en super productief zijn. Als je naar de realiteit van organisaties kijkt staan we daar vaak mijlenver van af. Mensen gaan soms met tegenzin naar hun werk, teams functioneren suboptimaal en organisaties realiseren hun doelen niet of kunnen het allemaal veel leuker, beter en goedkoper doen. Met Eager People zorgen we niet alleen voor de juiste mensen op de juiste plek, maar ook voor het meer eager maken van bestaande medewerkers en teams.”
“Daarnaast krijg ik er heel veel energie van om ondernemers en hun bedrijven verder te helpen. Dat doe ik met mijn ondernemersclub Groeivoer en mijn praktijk voor business coaching. Ondernemers kunnen vaak veel meer bereiken dan ze zelf denken: meer werkplezier, meer vrije tijd, meer geld, meer impact, wat je bedrijf ook doet. Het is erg gaaf om daar als sparringpartner en klankbord vanaf de zijlijn aan bij te dragen.”

Mijn student groeit.
Als vrienden uit elkaar gaan: Joren & Gerhard bij notaris Coert Zondervan in 2014

Jubileum Prijzenactie!

Of je nou al jaren samenwerkt met MijnStudent of pas recent kennis hebt gemaakt met Eager People, dit jubileum willen wij met iedereen vieren! Daarom geven we een leuke prijs weg, namelijk een professionele (zakelijke) fotoshoot. Er worden dan mooie foto’s gemaakt die je kunt gebruiken voor je Linkedin, CV en social media!
Op de volgende manier doe je automatisch mee:
1. Like onze Facebook pagina en deel één van de drie berichten die deze week online komen over het ontstaan, de groei en de toekomst van MijnStudent/Eager People.
2. Reageer op één van de drie berichten met een leuk persoonlijk verhaal uit de oude doos – jouw beste ervaring met MijnStudent of Eager People – of een mooi verhaal/idee met jouw carrière toekomstvisie voor de komende 10 jaar.
3. Houd onze Facebook goed in de gaten, wie weet ben jij de gelukkige winnaar! De winnaar maken wij in de week van 25 juni 2018 bekend.

Hoi, kan ik je helpen?
consultant
Nick

Bij vragen en/of opmerkingen kun je mij tijdens kantoortijden bereiken op 030 201 17 62 of per mail op
info@eagerpeople.nl

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.