Hoe gaat het nu met? - Stefan Brons
- |Categorie: Uitzenden
Ruim een jaar werd Stefan namens Eager People gedetacheerd op de facilitaire servicedesk bij PoortCentraal in Den Haag. Het bleek de perfecte kick-start van zijn facilitaire carrière! Na een leerzame periode zag Stefan een andere uitdaging bij de Rechtbank Rotterdam. Hij maakte de overstap en nam afscheid van Eager People en PoortCentraal. Maar de verbondenheid met Stefan is altijd gebleven. Stefan is alweer ruim 8 maanden aan de slag bij de Rechtbank. Hoogste tijd dus voor een kop koffie en te vragen hoe het met hem gaat.
Stefan, wij kennen jou natuurlijk goed. Maar wil je een korte introductie geven voor de lezers?
Mijn naam is Stefan Brons en ik ben geboren en getogen in Rotterdam. In de zomer van 2018 heb ik de studie facility management afgerond aan Hogeschool Rotterdam. Ik was opzoek naar een baan en ben toen door Eager People benaderd voor de facilitaire servicedesk in Den Haag. Ik had destijds een enthousiaste kennismaking en na wederzijds vertrouwen ben ik gedetacheerd bij PoortCentraal.
De mens achter iedere medewerker.
Eager People bood de kans om de eerste stappen te zetten in mijn facilitaire carrière. Vanaf de eerste dag heeft het team van Eager People mij geleerd dat het menselijke aspect in het werkveld ontzettend belangrijk is. Het waarderen van collega's en bijdragen aan ontwikkeling van de afdeling. Eager People is ten alle tijden bereid geweest om te sparren over dilemma’s op de werkvloer, hielpen mee aan mijn persoonlijke ontwikkeling en wilde graag mee praten over de toekomst van het vakgebied. Maar belangrijker nog; zij zijn daar ook een eerlijke gesprekspartner in. Dit heeft erin geresulteerd dat ik, na ruim een jaar werkplezier bij PoortCentraal, weloverwogen een unieke kans bij de Rechtbank Rotterdam heb aangepakt.
Rechtbank Rotterdam, een nieuwe start!
Bij de Rechtbank Rotterdam ben ik nu ruim 8 maanden medewerker bij zowel het Servicebureau als de inkoop afdeling. Het Servicebureau zorgt, in samenwerking met de andere teams, voor een goede afhandeling van de vele facilitaire vraagstukken in het pand. Dit varieert van de afhandeling van KWIS meldingen tot het zorgdragen voor alle reserveringen in de diverse vergaderzalen in het pand, met de daarbij behorende behoefte aan ondersteunende middelen en catering. Namens inkoop hou ik mij bezig met het operationeel inkopen en het controleren van facturen. Daarnaast ondersteun ik de contractbeheerder. Diverse diensten zijn binnen de Rechtspraak uitbesteed aan externe partijen. Al met al een veelzijdig takenpakket waar ik enorm veel voldoening uithaal!
Waarom facilitair?
De veelzijdigheid van facilitair, en zeker waar ik me op dit moment allemaal mee bezig hou, vind ik ontzettend leuk aan dit vakgebied. Het is altijd maar weer afwachten welke verrassingen een dag heeft. Verder past het dienstbare karakter van het facility management goed bij mij. Met de mogelijkheden die er binnen de organisatie zijn, wil ik elke collega zo als goed mogelijk in zijn of haar behoefte voorzien. Dat vergt kennis, inzicht en een stukje creativiteit. Vragen als: ''Wat zijn de mogelijkheden op het speelveld’’? ''En wat zijn de gevolgen van een keuze’’? leer je niet op de opleiding en daar is ook zeker geen handboek voor. Het is elke dag weer opnieuw leren van situaties om dit in het vervolg anders of beter te doen. In eerste instantie bij PoortCentraal en nu in een dynamische omgeving als de Rechtbank Rotterdam, met ruimte voor initiatief en de verantwoordelijkheden die ik heb, is dat voor mij de perfecte werkomgeving. De perfecte werkomgeving als het gaat om voldoening halen uit mijn werk, gezellige collega’s en mijn persoonlijke ontwikkeling als mens en als facilitair professional.
Wel maakt de huidige corona periode het werk anders. Het is afwachten wat de gevolgen van Corona zijn voor facility management op de lange termijn. Thuis werken is de nieuwe norm en op kantoor ligt vooral de focus op het veilig kunnen werken. Zo’n plotselinge verandering vraagt veel qua wend- en weerbaarheid en een flinke dosis creativiteit van zowel de gehele organisatie alsmede de facilitaire organisatie. Het is zaak om als facilitaire organisatie zo goed als mogelijk mee te bewegen met de mogelijkheden om het primaire proces te ondersteunen. In een crisistijd als deze brengt het denk ik in bepaalde opzichten meer zichtbaarheid van (denk aan bijvoorbeeld extra schoonmaak) - en extra dankbaarheid richting de facilitaire organisatie. Ik ben trots om daar onderdeel van te zijn!
Mijn facilitaire zaadje is geplant bij Eager People en groeit nu op een andere plek langzaam steeds verder. Een waardevol gedeelte Eager People DNA zal ik echter voor altijd bij me dragen.